“La ruta de Don Quijote", zarzuela by Rafael Rodríguez Albert: Recovery and premiere of the work almost 100 years after its composition
DOI:
https://doi.org/10.54571/erdha.664Keywords:
zarzuela, stage music, premiere, Rafael Rodríguez Albert, Spain, La Mancha, Don Quixote, Cervantes, Miguel deAbstract
In March 1930, the imminent premiere of the “fantasía lírica” La ruta de Don Quijote, music by Rafael Rodríguez Albert (1902-1979) and libretto by Javier Burgos Rizzoli, Alfonso Hernández Catá and Joaquín Candela Ardid, was announced in the Alicante press in a free adaptation of the Cervantes novel. But it was neither on this occasion nor on others that were offered later that the work could be premiered. It is only worth mentioning the performance of an instrumental fragment of it in 1960 in a concert version and by the Madrid Symphony Orchestra (Orquesta Arbós), conducted by Vicente Spiteri: the pantomime of “Las bodas de Camacho”, inserted at the end of the second act of the piece.
Through this article we will analyze this interesting work, its libretto, its music and its authors, especially Rafael Rodríguez Albert —who spent part of his childhood and adolescence in La Mancha— as well as the frustrated history of its premiere, which could finally be verified almost one hundred years after its composition, after intense prior work of musical recovery.
References
AGUILAR GÓMEZ, J. de D., Historia de la música en la provincia de Alicante, Alicante 1970.
BECUADRO, “De Música. Un concierto inolvidable: El de la Sinfónica Alcoyana”, en Ciudad, Año VIII, Nº 381, Alcoy, 13-XII-1960, p. 5.
CANDELA ARDID, J., La música como medio curativo de las enfermedades nerviosas, Madrid ca.1920.
CASARES, E., “Escabias, Manuel”, en Diccionario de la Zarzuela…, vol. I, p. 709.
Escritos de Óscar Esplá, recopilados y comentados por Antonio Iglesias, Madrid 1976, vol. II, pp. 111-123.
GALBIS LÓPEZ, V., “Candela Ardid, Joaquín”, en Diccionario de la Zarzuela…, vol. I, pp. 383-384.
GARCÍA BALBOA, O., “Burgos Rizzoli, Javier de”, en Diccionario de la Zarzuela en España e Hispanoamérica, Emilio Casares (dir.), Madrid 2003, vol. I, p. 319.
GUILMAIN, A., “Una entrevista con Rafael Rodríguez Albert”, en Madrid, diario de la noche, Año XIX, Nº 5.811, Madrid 10-XII-1957, p. 8.
JAUSET BARROCAL, J. A., Música y neurociencia: la musicoterapia, Madrid 2011, p. 90.
LAGOS GISMERO, M., La evolución de la zarzuela grande después de la Guerra Civil: Estrenos en Madrid (1939-2020), Tesis Doctoral, UNED 2021, pp. 412-416.
MARTÍN-COLINET, M. C., “Rafael Rodríguez Albert y su percepción del Quijote: lírica, danza, idealismo, comicidad”, en El Quijote y la música en la construcción de la cultura europea, Begoña Lolo (dir.), vol. III, Madrid 2021, p. 428.
RIUS XIRGU, X., “Alfonso Hernández Catá”, en Margarita Xirgu. Recurso electrónico: https://margaritaxirgu.es/castellano/vivencia3/137c/137c.htm [última consulta: 29 de febrero de 2024].
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, A. B., El compositor Rafael Rodríguez Albert. Vocación, compromiso y voluntad, Alicante 2021.
VIVES. J. M., Rafael Rodríguez Albert. El compositor y su obra, Madrid 1987.
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, A. B., El compositor…, p. 207.
RUIZ COCA, F., “Crítica musical. Corvino y Spiteri con la Sinfónica en el último concierto del ciclo de primavera”, en El Alcázar, Año XXIV, Nº 7.488, 16-VI-1960, p. 19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Sánchez López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.es