The voice of justice

The judicial world at the opera

Authors

  • Juan Ramón Rodríguez Llamosí

DOI:

https://doi.org/10.54571/erdha.651

Keywords:

Justice, Law, Opera, trial, passion, jealousy, tragedy, death, murderers, prisoners

Abstract

Although justice and opera are different, we want to analyze operas about the lives of human beings in conflict, with their multiple behaviors and feelings (jealousy, love, passion, revenge, death), in different situations and judicial stories.

Author Biography

Juan Ramón Rodríguez Llamosí

Magistrado

Doctor en Ciencias jurídicas

Master universitario en Humanidades

Experto universitario en Derecho Comunitario

References

ACEITUNO MARTÍNEZ, E., “Recreaciones de barba azul en lengua francesa”, en Estudios Románicos, 25 (2016), pp. 15-25.

ANNUNZIATA, F.- COLOMBO, G. F. (eds.). Law and Opera, Springer 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-68649-3

BATTA, A., Ópera, Ulmann 2009.

CABRA APALATEGUI, J. M., “Denotación y evocación: para una melografía jurídica”, en Anamorphosis - Revista Internacional de Direito e Literatura, (Janeiro), 5 (2019), pp. 15-36. DOI: https://doi.org/10.21119/anamps.51.15-36

CAMINO, F., Ópera, Madrid 2001.

CASTARÈDE, M. F., El espíritu de la ópera. La exaltación de las pasiones humanas. Barcelona 2003.

CORONADO CONTRERAS, L., 12 Óperas para conocer el Derecho, México 2023.

DE VICENTE MARTÍNEZ, R., Las artes contra la pena de muerte, Madrid 2010.

GARCÍA VALDES, C., Castigos, Delitos y Bel Canto, Madrid 1998.

GROSSFELD, B., HILLER, J. A., “Music and Law”, en International Lawyer 42 (2008), p. 1147-1180.

KORNSTEIN, D. J., The Music of the Laws, New York 1982.

MARTÍN TRIANA, J. M., El libro de la ópera, Madrid 1992.

MIRANDA BOTO, J. M., “Docencia, derecho, ópera. ¿Prima la música, poi le parole?”, en Dereito: revista xurídica de Universidad de Santiago de Compostela, 30 (2021), pp. 1-15. DOI: https://doi.org/10.15304/dereito.30.1.7388

RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, A., “El Derecho Procesal en el arte, el cine, la literatura y la música: una primera lección para neófitos”, en ISLL Papers, 10 (2017), pp. 1-14.

RODRÍGUEZ LLAMOSÍ, J. R., “Belleza y estilo del lenguaje jurídico”, en Anuario Jurídico y Económico Escurialense, LVII (2024), pp. 263-286. DOI: https://doi.org/10.54571/ajee.608

ROGER, A., ¿Qué es esto de la ópera?, Barcelona 2008.

RUZÉ, F., “La loi et le chant”, en BRUN, J.P. - JOCKEY, P., Thecniques et sociétés en Méditerrannée (Hommage à Marie-Clarie Amouretti), Paris 2001, pp. 709-717.

SOUTO, M. A., “Desde la literatura, ópera, cine y televisión hasta las Ciencias jurídicas y el Derecho penal mediante la nueva técnica pedagógica del aprendizaje basado en problemas”, en Dereito, 20 (2011) p. 183-205.

TRUJILLO SEVILLA, J., Breve historia de la ópera. Madrid 2007.

URIBARRI CARPINTERO, G. y ANAYA HUERTAS, A., Otros rostros de la Justicia, México 2019.

WAYNE ALPERN, “Music Theory as a Mode of Law: The Case of Heinrich Schenker, Esq”, en CARDOZO LAW REVIEW, 20 (1999), p. 1461.

Published

2024-06-12

How to Cite

Rodríguez Llamosí, J. R. (2024). The voice of justice: The judicial world at the opera. Escurialensia : Revista Digital De Historia Y Arte, (2). https://doi.org/10.54571/erdha.651